12 Haziran 2015 Cuma

McDonald's Kolay Sabah Kahvaltısı Sloganlı Afişin Çözümlenmesi

Öncelikle belirtmek gerekir ki bu reklam afişi, açık hava dalı kategorisinde birincilik ödülü almış bir afiştir. Bu çalışmada, McDonald’s reklamını göstergebilimsel açıdan temel unsurlarına ayırıp, anlamın nasıl oluşturulduğuna ve gerçekte ne anlama geldiği araştırılmıştır.

Düz anlam: Beyaz gömlek, odaya yayılmış bağlanamamış kravat, duvarlar, duvarda bulunan kalorifer, duvarlarda bulunan prizler, tavandaki ışıklar, kaplamalı zemin, oda, ofis.

Yan anlam: Güç, kravat bağlamanın zorluğu ve odaya M harfini andıracak biçimde yayılması, aceleci, zaman sorunu, yoğunluk, yoğunlar arasındaki kolaylık, hız, hayatın karmaşıklığı.

Reklam afişinde yer alan reklam iletilerinde görsel ileti ve dilsel ileti bulunmaktadır. Görsel ileti bir odanın içinde tavandaki beyaz ışıklar, 2 açıdan gözüken odanın beyaz duvarları, duvarların üstünde yer alan prizler ve kalorifer. Bunlar hep arka planda olan görsel iletiler, ön planda ise beyaz bir gömlek ve gömleğin üstünde bağlanmaya çalışılan bir turuncu kravatın uzayarak ve başıboş uçuşarak odanın içini kaplaması, bu kravatın ucunun McDonald’sın logosu ile afişin sloganı arasına uzanması ve logo ile sloganı göstererek dikkat çekmesi, afişin sağ altında bulunan McDonald’s logosu görsel iletilerdir. Dilsel iletiye ise logonun hemen altında yer alan afiş ile ilgili ufak puntoyla yazılmış söz olan “Kolay Sabah” yazısı. Yine logonun hemen solunda yer alan büyük punto ve harflerle yazılmış olan “McDonald’s ile sabah kahvaltısı zor değil” metini afişte bulunan dilsel iletilerdir. Görüntüdeki renklere baktığımız zaman yine birbirine yakın tondaki renklerin kullanılmasıyla renk bütünlüğü sağlanmış diyebiliriz. Ağırlıklı olarak beyaz renk hakimdir. Uzunlamasına dikdörtgen biçimli reklam iletisinde ön plandaki görsel iletiler takip edilerek dilsel iletilere ulaşım sağlanabilmektedir.

Dilsel göstergeleri incelediğimizde “Kolay Sabah” yazısı ile kendi kahvaltılarını kendi hazırlayanlara, yeterli zamanı bulamadığını düşünenlere kolaylık sağladığı söylemiyle yazılmıştır. McDonald’s özelliklerinden biri hızlı yiyecek olması dolayısıyla kolay sabah mesajıyla herkesin rahatlıkla McDonald’sa gidebileceğini, bunun müşterileri için sabahın daha kolay geçeceği anlamını yansıtmıştır.

Yine logonun solundaki dilsel göstergede ise “McDonalds ile Sabah Kahvaltıları Zor değil” yazmaktadır. Yine incelediğimizde sabah kahvaltılarını yapamayanlara veya yapmayanların nedenleri çözüm niteliğinde seslenme olmuştur. Türkiyede sabahları evde kahvaltı yapılmamasının nedenleri arasında yapılan araştırmalara göre ilk 5 içindeki 3 nedeni bu afişle ilişkilendirebiliriz. Araştırmalarda en üst sırada “kahvaltı için zaman ayıramama” sorunları vardır, diğer neden ise “Kahvaltıyı hazırlayacak kimsenin olmaması” nedenler arasına girmiştir, bir diğer neden ise, “Kahvaltı için uygun ortam bulunamaması” olmuştur. Yine benzer araştırmalarda her zaman en üstte zaman ayıramama sorunsalı yatmaktadır. Yani bu metin herkesten önce kalkanlar, gece mesai yapanlar, son dakikaya kalanlar, 5 dk ya ordayımcılar, mutlu kahvaltı arayanlar, sucuksuz yapamayanlar, türk kahvaltısından şaşmayanlar, yastıkla savaşanlar vs. için yazılmış ve onları kolay sabah kahvaltısına davet etmiştir.

Dilsel göstergeler inceleğinde, sade bir ileti yazılışı görülmektedir. İletide seçilen sözcükler kolay algılanır ve anlaşılırlığı yüksek sözcüklerdir. Bu sözcükler günlük konuştuğumuz dilden alınmıştır.

Renklere baktığımızda çok az renk kullanıldığını söyleyebiliriz. Tavan, duvarlar, metinler ve gömlek beyaz, gri tonlamalarında. Yer çok açık kahverengi tonlarında, kravat ise koyu turuncu tonlamalarındadır ve birde logosunun kendi rengi olan sarı renk kullanılmıştır. Duvarları ve tavanı gri tonlarında düşünürsek gri dengeyi ifade eder ve bağdaştırabiliriz. Beyaz gömlekteki beyaz ise Saflığı, temizliği ve istikrarı ifade eder, huzur ve güven verir, Aynı zamanda insana hüzün veren, dertlerini ve sıkıntılarını hatırlatan bir yanı da vardır. Bu afişte huzur ve güveni arıyan ama sıkıntılarınla, dertlerinle boğuşan bir kişi olarak görebiliriz. Yani beyaz metinde huzur ve güven verdiği ve bütün renkleri içerisinde barındırdığı için tercih edilmiştir. Yer, zemin kahverengidir, bu ise toprağın ve doğallığın rengidir. Kravat ise turuncu renktedir. Turuncu dışa dönük, heyecan ve mutluluk verici, dinamik, dikkat çekici, çarpıcı ve iç açıcı bir renktir. Burada ağırlıklı olan turuncu rengi metabolizmayı hızlandırması, canlılık, cesaret ve güven vermesi, ve zihni harekete geçirmesi ile bağdaştırabiliriz. Logodaki sarı renk ise ışığın, sevincin, üretim ve verimliliğin rengidir. İnsana sevinç ve coşku verir. İlham vericidir. Bilgiyi ve bilgeliği ifade eder. Mutfak için oldukça uygundur. midenin ve sindirim sisteminin de rengidir. İştahı açar, hazımsızlığı ve sindirim sistemi rahatsızlıklarını önlemeye yardımcı olur.